Fundraising - vejen til guldet


De fleste foreninger står før eller siden i en situation, hvor idérigdommen er stor, men midlerne små. Det kan derfor være nødvendigt at søge midler hos eksterne bidragydere.

På følgende hjemmesider kan du finde relevante steder at søge penge.

Tipsmidler søges gennem 
Skydebaneforeningen Danmark

Link til: Lokale og anlægsfonden 

Link til: DGI (Fonde og støtte muligheder til diverse fonde, puljer og stipendier.) 

Link til: Tilskudsbasen.dk (Danmarks største online database med fonde, puljer og legater)


 

Gode Råd

Værd at vide om fundraising

 

·          Vær ihærdig og idérig.

·          Hav tålmodighed og gåpåmod.

 

·          Det er nødvendigt for en forening at fundraise for at kunne overleve. Frivilligt arbejde koster penge.

·          Sørg for at have flere forskellige indtægtskilder, så foreningen kan klare en uventet ændring i sit indtægtsgrundlag.

·          God fundraising tager udgangspunkt i dialog, respekt og tillid modtager og giver imellem.

·          Den gode fundraiser er dygtig til at:

 

§          Skabe kontakt

§          Udtænke og formulere henvendelser

§          Appellere til værdier, følelser, engagement, socialt ansvar og involvering

 

 

Den gode ansøgning - Med fokus på private fonde og legater samt offentlige tilskudsordninger og puljer

 

·          Afspejler at et projekt dækker et behov – løser et problem.

·          Understreger den tvingende nødvendighed af de midler, der søges.

·          Er af god kvalitet, klar og velskrevet.

·          Er konkret – og ikke generaliserende.

·          Udgør en helhed uden løse ender og modstridende oplysninger.

·          Er målrettet, så ansøgningen matcher den konkrete givers formål.

·          Er dækkende, så giveren får en fornemmelse af at kende alle relevante oplysninger.

 

Ansøgningsbrevet:

 

·          Skriv modtagerens navn og adresse i øverste venstre hjørne.

·          Skriv på foreningens brevpapir – eller lav sidehoved/sidefod med foreningens navn og kontaktdata. Send gerne ansøgningen i en foreningskuvert.

·          Brug altid foreningens adresse. Fonde er bange for at give til private.

·          Lad ansøgningsbrevet fylde 1 A4-side.

 


Projektbeskrivelsen:

 

·          Kik gamle projektbeskrivelser igennem. Måske de kan inspirere jer.

·          Vis jeres udkast til andre i foreningen. Lad dem give respons. Og bearbejd responsen. Få også gerne en der ikke kender til jeres forening til at læse projektbeskrivelsen. Denne er en god indikator for, om det, I har skrevet, er til at forstå – og om det fænger.

·          Vælg en sigende overskrift. En overskrift, der kort siger, hvad projektet drejer sig om.

·          Brug kun kendte forkortelser.

·          Brug eksempler.

·          Brug korte ord, korte sætninger, korte afsnit, bullets og skemaer, skriv med fed for at markere eksempelvis overskrifter.

·          Maksimum 2-3 sider.

·          Skriv med energi, engagement og glød. Husk at I er græsrødder.

 

Budgettet:

 

·          Skriv jer bag øret, når I opstiller budgettet, at I skal aflægge regnskab ud fra den samme opstilling.

 

 

Fundraising i nærmiljøet:

 

·          Tænk i naturalier …

 

·          Vær velforberedt – det skaber troværdighed.

·          Tal til lokalt engagement og medansvar.

·          Tag udgangspunkt i dialog, respekt og tillid.

·          Formidl om relevant, hvad erhvervsaktøren får ud af at samarbejde.

·          Definer om relevant en særlig aktivitet, som erhvervsaktøren støtter, så han kan se, hvordan hans støtte helt konkret gavner.

·          Brug altid personlige kontakter, hvis I har det.

·          Tænk kreativt i forhold til, hvordan en erhvervsaktør kan samarbejde med jer.

·          Sæt jer i erhvervsaktørens sted:

§          Hvorfor give væk af sin ejendom/arbejdskraft?

§          Hvorfor hjælpe/samarbejde med netop jer?

§          Hvad kan I tilbyde dem?

·          Bed altid om humanitær rabat, når I køber noget til foreningen..

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
DGI Sydøstjylland | Langmarksvej 45 | 8700 Horsens | Tlf.: +45 79404401 | sydoestjylland@dgi.dk