Gør kommunikation til en naturlig del af hverdagen
 - 5 nyttige tips:


Pressekontakt



1. Personlig kontakt:
Den per­sonlige kontakt er alfa og omega, når det drejer sig om at få omtale i medierne.

Det bedste du kan gøre, er derfor at ringe til redaktionen og spørge efter den journalist, der dækker jeres område.

Forbered en ultrakort præsenta­tion af dig selv og foreningen, og spørg om du må maile lidt fakta om foreningen (hvor skyder I, med­lemstal, aldersgrupper, discipliner, særlige fokusområder, kontaktper­son etc.)


Spørg om der er nogle tidspunk­ter/dage, det er bedst at kontakte redaktionen og hvornår der er deadline.


Ugeaviser vil som regel have deadline mandag, så sørg for dit stof er fremme tidligt på dagen.


Dagblades sportsredaktioner er tit gode at kontakte tirsdag fordi der ikke sker så meget og weekend er overstået og foromtalerne til næste weekend ikke startet.


Læg også mærke til om journali­sten har en forkærlighed for be­stemte vinkler.




Sport eller lokalstof ?

Ofte vil den folkelige idræt have et pro­blem: Dagblade opfatter ofte »rigtig sport« som noget, DIF står bag, og du kan derfor komme ud for, at sportsredaktionen siger, at skyd­ning hører hjemme under lokalru­brikken - og lokalredaktionen vil sige, at det er sport og derfor hører hjemme på sportsiderne!


Men lad dig ikke slå ud.

Gør dig i stedet på forhånd klart, hvad din historie handler om/hvil­ken vinkel du har:

Har I en DM-vinder, vil det være en god indgang til sportssiderne.


Er det Skoleskydningen, Åbent Hus eller en generel historie om foreningens deltagelse i et DDS-stævne, så er det lokalsiderne.


Lokalsiderne bliver læst af de mennesker, som bor i området - og da det jo også er dem, der er med­lemmer eller potentielle medlem­mer af jeres forening, vil det i de fleste tilfælde være det bedste sted at få omtale.


Nogle redaktioner har en intern kalender, som der planlægges efter: sørg få i god tid at komme med.



3. Vær hyppig: 


Det er en dårlig idé kun at kontakte pressen i ny og næ. Lav en tids- og emneplan.


Det er vigtigt, at I systematisk og kontinuerligt henvender jer til pres­sen. Dog uden at tæppebombe!

Det kan godt være, at der ikke kommer så meget med i starten – men det skal nok komme.


Kontinuiteten vil betyde, at jour­nalisten opfatter jer som aktive, fordi jævnlige henvendelser med meningsfyldt indhold også viser, at her er en forening, hvor der sker noget.


Derfor vil I stille og roligt bygge et positivt image op, der vil føre til, at historierne bringes.


Og måske skærper de ligefrem journalistens interesse, så han/hun selv kontakter jer for at få en uddybning eller endnu bedre for at komme forbi jer en dag.


Til jul og påske er der mange helligdage, hvor journalisterne producerer forud: hér vil det være smart at sende et par artikler frem i god tid. Eksempelvis historier om instruktører eller skytter.




4. Hvilken form?:
Det er vigtigt at skelne mellem budskabet: skal det ud til flere medier, så er det en pressemeddelelse, hvor alle får det samme.

Skal det være en artikel specielt til ét medie? Ofte en god idé, fordi journalister elsker noget de andre ikke får!

Men det afhænger naturligvis at indholdet/budskabet: Starter Sko­leskydningen, har I åbent hus eller generalforsamling, vil det normalt være bedst som en pressemedde­lelse til alle medier.


En præsentation af en instruktør, leder eller skytte vil med fordel kunne sendes til ét medie - og husk at skrive, at det ikke er sendt til andre for det fremmer muligheden for at det bliver brugt.


Du kan også finde emner, du vil invitere journalisten til at komme forbi og skrive om: pensionistskyd­ning eksempelvis.


Uanset hvad du sender frem, så husk at anføre en kontaktperson med navn, funktion i foreningen, telefonnummer og mailadresse.



5. Billeder hjælper:
Personer/ansigter er altid godt; dels fordi det fanger journalisten, dels fordi det er dét, vi alle lægger først mærke til, når vi bladrer i en avis eller ser på en hjemmeside.


Et foto vil også nogle gange være dét der gør, at jeres artikel vælges frem for en anden.

Sørg for at maile billederne i høj opløsning. Har du et billedbehand­lingsprogram, så beskær dem til cirka 20 x 15 cm og 200 dpi.


Har du mulighed for at stille hvid­balance og rette farver op, vil det hjælpe.


Når du optager billeder, så gå tæt på: billeder taget på afstand er uinteressante at se på!


Kontakter du en tv-station, så er det ekstra vigtigt at tænke i billeder for at få skabt interesse: faldmål og terrænskydning er noget af det bedste, fordi der sker en masse i billedet. Er der mulighed for at skyde luft til en lokal messe, vil det også være en billedmulighed.


Og Skoleskydningen - hvor pigene jo ofte slår drengene! - er også en oplagt mulighed.




DGI har fremstillet flere forskellige forslag til foldere og plakater, hvor I som skytteforening kan indsætte jeres egne informationer opkring åbningstider, priser m.v.

Link til:
DGI's hjemmeside
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
DGI Sydøstjylland | Langmarksvej 45 | 8700 Horsens | Tlf.: +45 79404401 | sydoestjylland@dgi.dk